Home    O projekcie    Kontakt   

Anda Rottenberg o wystawie

W języku angielskim słowem void określa się niewykorzystane miejsce, ale też niezajętą przestrzeń. W użyciu praktycznym void jest pojęciem okazjonalnym: zajęte niegdyś miejsce zostało w pewnej chwili zwolnione, lecz niedługo znów zostanie zajęte. Jak w samolocie, pociagu, tramwaju: jedna osoba wysiada, druga wsiada. To pojęcie może też służyć jako alegoria odnosząca się do miejsc geograficznych, w których nastąpiła szybka wymiana ludności. W konsekwencji II wojny światowej, na skutek „eliminacji”, przesiedleń i uprzedzeń rasowych, zmieniła się całkowicie etniczna struktura wielu regionów Polski, w tym również Sądecczyzny. O dawnej etnicznej polifoniczności tego regionu przypomina rozległy sądecki skansen, zbudowane obok niego nowe Miasteczko Galicyjskie i okazjonalne festiwale. Podobny cel ma również obecna wystawa.

 

 

Anda Rottenberg – historyczka, krytyczka sztuki, kuratorka, absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego, pracowała m.in w Polskiej Akademii Nauka (1973–1986). Założycielka fundacji EGIT, 1986; Ośrodka Sztuki Współczesnej Fundacji Batorego (Sorosa), 1992; Fundacji Instytut Promocji Sztuki, 1997. Była m.in. dyrektorką Galerii Zachęta w Warszawie (1993–2001), wizytującą konsultantką w Museum of Modern Art w Nowym Jorku (2001–2002), przewodniczącą Rady Programowej Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie i jego dyrektorką programową (2005–2007). 


Od 1980 roku kuratorka i współkuratorka licznych polskich i międzynarodowych wystaw w kraju i za granicą, m.in I Kwanju Biennale, Korea Południowa; Aspects–Positions 1949–1999, 50 Years of Art in Middle Europe (Wiedeń–Budapeszt–Barcelona–Birmingham 2000); L'Autre Moitie de l'Europe (Galerie Nationale du Jeu de Paume, Paris,2000/2001); Gdzie jest Brat Twój, Abel, Galeria Zachęta, Warszawa 1995; Forgetting, Weseburg Museum, Bremen, 2000; Continental Breakfast, Belgrad 2004; Warszawa–Moskwa, Galeria Zachęta, Warszawa/Tretiakowskaya Gallery Moskwa, 2004/2005. Side by side. Poland–Germany. 1000 years of art and history, Berlin 2011.

 

Członkini Zarządu Fundacji Manifesta i komisji selekcyjnej Documenta 12, kuratorka m.in. pawilonu  polskiego na Biennale w Wenecji 1993–2001, Biennale Sao Paolo 1997–2007.

 

Autorka licznych tekstów o sztuce tłumaczonych na większość języków europejskich, a także na japoński i koreański. Ostatnio wydała: Sztuka w Polsce 1945–2005 (2005), Prze-ciąg. Teksty o sztuce polskiej lat 80. (2009) oraz książkę autobiograficzną Proszę bardzo (2009).
Obecnie wykłada na Wydziale Mediów i Scenografii warszawskiej ASP, jest niezależną autorką i kuratorką.

 
 
 



FUNDUSZE EUROPEJSKIE DLA MAŁOPOLSKI.

Cykl GALICJA. TOPOGRAFIE MITU realizowany w ramach projektu pn.
„Sztuka współczesna narodów dawnej monarchii austrowęgierskiej”. Projekt jest współfinansowany
przez Unię Europejską? w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2007-2013.